Kisah Highland Tower

 
Kawasan yang bertanda o merah merupakan khemah khemah bagi petugas penyelamat termasuklah setesen TV tempatan,Bomba,Polis,Jabatan Ukur dan Pemetaan dan badan badan kebajikan



Tragedi Highland Towers merupakan tragedi runtuhan 1 dari 3 blok kondominium di Taman Hillview, Ulu Klang, Selangor, pada 11 Disember 1993. Tragedi tersebut adalah satu-satunya tragedi bangunan runtuh yang pertama dan terburuk setelah Malaysia mencapai kemerdekaan.Highland Towers merupakan tiga blok pangsapuri 12 tingkat yang dinamakan Blok 1, Blok 2 dan Blok 3.

http://hazis.wordpress.com/about-me/tragedi-highland-tower/


Tragedi yang menyayat hati dan tragis telah mengorbankan 48 nyawa termasuklah anak kepada mantan timbalan perdana menteri ketika itu,Tun Musa Hitam. Terdapat pelbagai versi yang dipetik daripada orang ramai tentang faktor kepada runtuhnya pangsapuri 12 tingkat yang terletak di Hulu Klang itu.Dari segi saintifiknya,hujan lebat telah menyebabkan struktur tanah di kawasan Highland Tower tidak stabil manakala dari segi mistiknya,ada saksi yang melihat 2 orang lelaki berjubah putih menggoncang pangsapuri tersebut sehingga runtuh menyembah bumi.Tower B dan C masih lagi teguh berdiri namun kesemua merek ayang tinggal di Tower B dan C diarah untuk berpindah bagi mengelakkan seberang risiko yg mungkin terjadi ..



* Disini ada sedikit cerita yg anis korek-korek dari google ..
time malam tu kitaorang pergi melawat highland Tower, konon nk tgok misteri tempat tu la.
time tu malam jumaat.
kitaorang pergi satu kereta, aku duduk depan, driver tu kawan aku.
belakang cousin aku dgn member aku dua org.
time sampai tu keadaan ok ja. kitaorg berpecah jalan2.
melawat2 area tu, snap gambar lagi.
dalam 20minit tu kitaorg nak balik dah.
jumpa kat kereta, so semua setuju.
yg kawan aku sorang nama Afiq. dari dalam kereta senyap ja.
sampai highland tower pun still senyap ja, dah nk balik pun senyap lagi.
so kitaorg x kisah la.
dah kitaorg turun, kitaorg pergi lepak kat satu kedai mamak ni.
dah mamak ambik order member aku si Afiq yg senyap ni x order apa2. pelik sungguh perasaan kami semua.
selalunya dia fevret la nasi mamak ni.
sebelum air yg kitaorg order sampai. phone cousin aku berbunyi.
yg call tu member kitaorg Afiq yg senyap tu.
then cousin aku tanya Afiq ni, “knapa ko call aku ni?”
afiq ni tgok cousin aku pastu pandang bawah.
cousin aku pon jawab la call tu.
alangkah terkejutnya cousin aku apabila afiq ni cakap.
“korang kat ne? knapa korang balik tinggalkan aku?” siap maki2 lagi.
cousin aku cakap kat kitaorg ” geng, Afiq kat highland tower lagi la.” yg sebelah kau ni bukan Afiq.
x sempat order kitaorg sampai, kitaorg chow, si Afiq hantu ni pun follow naik kereta sampai highland tower.
bayangkan time dalam kereta siap bau wangi2 lagi,bau kemenyan lagi, dalam hati jgn cakap la, doa macam2 baca, berbuih mulut2.
sampai highland tower, si afiq hantu turun kereta dah jalan 5-6 langkah mcm tu, terus ghaib. then the real Afiq sampai, cousin aku tarik tangan Afiq ni masuk kereta turun terus pergi kedai mamak tadi.
sampai kedai mamak td, baru real Afiq tahu kisah sebenar.
pergh. itulah pengalaman pertama dan terakhir aku ke highland tower

bangunan yg masih teguh sehingga kini & banyak menyimpan RAHSIA tersendiri

sumber : http://hazis.wordpress.com/about-me/tragedi-highland-tower/

7 comments:

  1. Owh cite nih.. kawan saya pernah cite lepas tengok The Conjuring dekat sekolah xD

    ReplyDelete
  2. Ok citer tu seram. Kelakar pun ada. Macam mana diorang boleh survive kat dalam kereta bersama si Afiq hantu tu eh.

    ReplyDelete

Assalamualaikum ^,^ terima kasih sebab singgah kat blog saya dan silalah komen 2-3 patah perkataan :D

I LOVE BLOG QUEEN TYPO